Veelgestelde vragen

Hieronder geven wij u graag antwoord op veelgesteld vragen aan ons. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Hoe kan ik een afspraak maken?

Per telefoon op nummer 0223-532727.

U bent tijdens de openingstijden van de receptie ook welkom in de praktijk, om persoonlijk een afspraak te komen maken: maandag, dinsdag en donderdag van 08.30-17.00 uur, woensdag van 08.30-12.30 uur, vrijdag van 08.30-16.00 uur.

 

Wat zijn de openingstijden?

maandag van 8.00-17.00 uur
dinsdag van 8.00-20.00 uur
woensdag van 8.00-17.00 uur
donderdag van 8.00-20.00 uur
vrijdag van 8.00-17.00 uur

 

Is de praktijk ook 's avonds en in het weekend geopend?

Indien het u beter uitkomt, is het in overleg mogelijk om buiten de genoemde openingstijden een afspraak te maken, ook op enkele dagen 's avonds of zelfs op zaterdag. Vraag ernaar als u een afspraak maakt.

 

Moet ik eerst naar de huisarts voor een verwijzing?

Nee, niet meer. Zonder verwijzing van uw arts krijgt u gewoon een fysiotherapiebehandeling, mits u daar, na een onderzoek van onze fysiotherapeuten, ook recht op hebt. Nu geldt namelijk de wet Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie. Deze wet zorgt ervoor dat u zonder verwijzing van uw huisarts of specialist een afspraak met onze fysiotherapeuten mag maken. Hebt u een klacht betreffende een VWS-indicatie, dan is een verwijzing wel verplicht! Zie voor meer informatie de pagina Directe toegang.

Bovenstaande neemt echter niet weg, dat u alsnog via uw huisarts een verwijzing mag halen, maar het hoeft niet meer.

 

Wat neem ik mee naar mijn afspraak?

  • Als u in het bezit bent van een verwijzing van een huisarts of specialist,dan dient u deze mee te nemen
  • Uw pasje van de zorgverzekering
  • Uw (geldige)legitimatiebewijs (mag ook een rijbewijs zijn)
  • Als u het heeft uw afsprakenkaartje

Is er een wachtlijst?

Nee, Fysiotherapie Groustra heeft geen wachtlijst. Voor een reguliere behandeling fysiotherapie kunt u bij ons binnen 2 werkdagen terecht. Voor specialistische zorg kan het zijn dat u 1 of enkele dagen langer moet wachten.

 

Kan ik mijn afspraak verzetten?

Ja, afspraken dienen tenminste 24 uur voor de afgesproken behandeling te worden afgemeld (dit kan ook op het antwoordapparaat).

Niet of niet tijdig afgezegde afspraken kunnen bij u als patiënt in rekening worden gebracht.

 

Hoe lang duurt een behandeling?

Als u voor reguliere fysiotherapie of manuele therapie komt, dan duurt de zitting ongeveer 25 minuten. Bij deze eerste afspraak zullen we een anamnese (vraaggesprek) afnemen. Tijdens dit vraaggesprek zullen wat achtergronden van uw dagelijks leven besproken worden, hoe u de klacht hebt opgelopen en hoe we er samen voor zorgen dat uw klacht zo snel mogelijk verdwijnt.

Meestal is de eerste zitting gevuld met deze inventarisatie en volgt in de volgende zittingen de feitelijke behandeling.

Indien ook een echo-onderzoek gaat plaatsvinden kan er meer tijd voor uitgetrokken worden.

 

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

Dat is sterk afhankelijk van uw klacht. Na de anamnese (vragenlijst) wordt er een behandelplan opgesteld. Daarin wordt het te verwachten aantal behandelingen weergegeven. Overigens is het wel verstandig om in uw verzekeringsvoorwaarden na te gaan hoeveel behandelingen fysiotherapie u per jaar hebt. Dat kan achteraf vervelende situaties voorkomen.

 

Worden de behandelingen vergoed?

Iedere patiënt in onze praktijk dient op de hoogte te zijn van hoe hij/zij verzekerd is, ook in verband met het eventuele overschrijden van de maximum vergoeding uit de aanvullende verzekering. Dit valt niet onder de verantwoordelijkheid van de praktijk.

U kunt wel bij uw behandelend fysiotherapeut of bij de administratie terecht voor meer informatie en uitleg over basis- en aanvullende verzekeringen.

Met alle zorgverzekeraars hebben wij een overeenkomst. De rekening van uw behandeling gaat vaak direct naar uw zorgverzekeraar.Als u niet verzekerd bent, of u bent beperkt verzekerd voor fysiotherapie, dan ontvangt u thuis een rekening van Famed.

Veel informatie over verzekeringen, vergoedingen en het eigen risico vindt u in het menu Vergoeding.

Mag ik een voorkeur aangeven voor een therapeut?

Indien u voorkeuren heeft is dat geen probleem. U kunt bij het maken van de afspraak aangeven dat u een specifieke therapeut wenst of dat u bijvoorbeeld door een man of juist door een vrouw behandeld wenst te worden.

Wel kan het zijn dat uw klacht specialistische zorg vereist die niet door uw voorkeurstherapeut wordt geboden. Wij zoeken dan samen met u naar een passende oplossing.

 

Welke specialisaties zijn er aanwezig in de praktijk?

Zie voor alle specialisaties en de uitleg, zoals Manuele Therapie, Bekkenfysiotherapie, Dry Needling, Shockwavetherapie, Echografie, Osteopathie, beweegprogramma’s Diabetes en COPD het menu Wat doen wij.

 

Heeft de praktijk een kwaliteitscertificaat?

Ja, Groustra Fysiotherapie is sinds 2011 HKZ gecertificeerd. Zie voor meer informatie HKZ-certificering.

Ook hebben we met VGZ,Zilveren Kruis, CZ en Menzis Kwaliteitscontracten. Zie voor meer informatie het menu Kwaliteit.